Uusi WELL Health-Safety Rating julkaistu koronan torjumista varten

Kiinteistöjen käyttäjien hyvinvointiin ja terveyteen keskittyvää WELL Building Standardia hallinnoiva International Well Building Institute (IWBI) on julkaissut uuden WELL Health-Safety Ratingin. Uusi luokitus on varsinaista WELL-sertifiointia kevyempi ja se on tarkoitettu COVID-19 torjumiseen kiinteistöissä.

WELL-sertifioinnin keskiössä terveys ja hyvinvointi

Vietämme keskimäärin jopa 90% ajastamme sisätiloissa, minkä takia kiinteistöjen toimilla ja oloilla on merkittävä rooli viruksen ja tartuntojen torjumisessa. Pandemia on osoittanut, kuinka valmistautumattomia kiinteistöt ovat olleet tämänkaltaista tilannetta varten. Erityisesti ihmisten palatessa takaisin työpaikoilleen etätyösuosituksen loputtua, tulevat luokituksen sisältämät kohdat tarpeeseen uusien tartuntojen välttämiseksi ja työntekijöiden opastamista varten.

WELL-sertifioinnin tarkoituksena on varmistaa kiinteistöjen käyttäjien terveys ja hyvinvointi. Vallinneen poikkeustilan myötä on pyritty luomaan uusi luokitus kolmannen osapuolen vahvistamana, uuden tutkimustiedon perusteella. Yritykset ovat päivittäneet toimintatapojaan ja käytäntöjään vallitsevan poikkeustilan takia. Uusi WELL Health Safety Rating tukee tätä työtä ja keskittyy nimenomaan koronavirukseen ja miten sitä voidaan torjua kiinteistöissä. Viruksen tarttuminen tapahtuu pääasiassa suljetuissa sisätiloissa.

Uusi COVID-19-luokitus viruksen torjumiseen

Varsinaista WELL-sertifiointia kevyempi uusi COVID-19-luokitus soveltuu kaikenlaisille tilatyypeille. Sertifioinnin kriteerit kohdistuvat kiinteistön käyttöön ja ylläpitoon. Kriteerejä on yhteensä 21 ja näistä kiinteistön täytyy täyttää minimissään 15. Kriteerit sisältävät siivouksen ja puhtaanapidon, hätätilanteisiin varautumisen, terveyspalvelut, ilman- ja vedenlaadun sekä sidosryhmien sitouttamisen ja viestinnän.

Kiinteistöjen omistajat ja organisaatiot pystyvät uuden luokituksen myötä vastaamaan poikkeustilan aikana esiin nousseisiin haasteisiin ja mahdollisiin tilakysymyksiin. Työntekijöille, vierailijoille ja muille tilojen käyttäjille on luokituksen takia helpompi tarjota terveellinen ja turvallinen ympäristö olla nyt viruksen aikana ja sen jälkeen. Vaikka luokitus kehitettiin koronaviruksen takia, se auttaa myös tulevaisuudessa muiden mahdollisten tila- tai hygieniaongelmien ehkäisemisessä pitkällä aikavälillä.

Osaamista WELL Health-Safety Ratingin läpiviemiseen

Meiltä löytyy tytäryhtiömme Raksystems GBP:n WELL AP -pätevöityneet asiantuntijat ja maan ensimmäiset WELL -hankkeet ovat jo käynnissä. Rakennushankkeissa palvelumme kattaa WELL -esiselvityksen sekä sertifioinnin ohjauksen koko suunnittelu- ja rakennusprojektin ajan. Tarjoamme mielellämme osaamisemme ja kokemuksemme käyttöönne myös WELL Health-Safety Ratingin läpiviemiseen. Uuden luokituksen voi toteuttaa erillään tai osana varsinaista WELL-sertifiointia.

WELL Health-Safety -sertifiointi on matalan kynnyksen työkalu, jonka avulla työntekijöiden turvallisuus ja terveys asetetaan etusijalle palatessamme toimistoille, ” kertoo Konsta Tuokko, Raksystems GBP:n johtava asiantuntija.

Aihetta käsitellään myös FIGBC:n webinaarissa 25.9.2020, johon voi ilmoittautua täällä: https://figbc.fi/tapahtuma/doing-well-under-covid19-webinar/ . Löydät lisää tietoa luokituksesta IWBI:n sivuilta: https://www.wellcertified.com/health-safety