Voiko mobiilisovelluksella ehkäistä rakennusten kosteus- ja homevaurioita?

Tuleeko omaa kotia kunnostettua ja huollettua aivan liian harvoin? Meinaako arki syödä ajan sekä voimat ja kotihommat jäävät tekemättä? Etkö muista tai osaa tehdä yksinkertaisimpiakaan toimenpiteitä, joilla kodin kunto säilyisi? Tai onko asioita, joista haluaisit kysyä ammattilaiselta mutta et vaan jaksa tai saa aikaiseksi?

Olisiko aika ottaa itseä niskasta ja alkaa hommiin, jottei kalliin omaisuutesi arvo häviäisi?

Ongelmiisi on kehitetty maksuton mobiilisovellus, jonka avulla muistat tehdä kodin huolto- ja kunnossapitotehtävät oikea-aikaisesti, saat ohjeita niiden tekemiseen mutta halutessasi voit myös ulkoistaa tehtävien tekemisen alan ammattilaiselle.

KotiApp tietää mitä kotisi tarvitsee

Suomen suurimpiin rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijayrityksiin kuuluva Raksystems Insinööritoimisto Oy mullisti vuosi sitten omakotiasujien talonpidon julkaisemalla maksuttoman KotiApp-mobiilisovelluksen. KotiAppista on julkaistu nyt uusi, päivitetty versio, joka tuo sovelluksen myös kerros-, pari- ja rivitaloasujille. Yrityksen tavoitteena on saada suomalaiset innostumaan kotiensa kunnossapidosta ja huollosta, jotta niiden kunto ja arvo säilyvät ja tätä kautta myös suomalaisten terveydentila pysyy parempana.

Ehkäistään kosteus- ja homeongelmat yhdessä

Raksystemsin tekemien havaintojen perusteella voidaan todeta, että jopa 60 % pientalojen perustuksista, sokkeleista, alapohjista ja rakennuksen vierustoista kaipaa korjausta ja sadevesien poistojärjestelmissä ja salaojissa on 80 %:ssa oleellinen vaurio, riski tai puute. Myös ympäristöministeriön Kosteus- ja hometalkoiden arvioiden mukaan 25 %:ssa omakotitaloissa on havaittu merkittävä kosteusvaurio.

– ’Suomalaisessa rakennuskannassa on selvästi puutteita, jotka tulisi korjata välittömästi, jotta rakennettua varallisuuttamme uhkaavat vitsaukset eli kosteus- ja homeongelmat saadaan kuriin’, valaisee Raksystems Insinööritoimisto Oy:n Talotohtori Matti Kaijomaa.

– ’Kotia tulisi huoltaa jatkuvasti, sillä onhan siinä kiinni suuriosa varoistamme. Ennakoivalla ja suunnitelmallisella kodin kunnossapidolla, kotien käyttöaikaiset kustannukset eivät pääse karkaamaan käsistä. Pahimmillaan voi edessä olla jopa talon ennenaikainen purkaminen, joka ei ole kenellekään mieleinen asia’, Raksystemsin toimitusjohtaja ja perustaja Marko Malmivaara jatkaa.

Vastaanota haaste ja lataa KotiApp

Kotien, mökkien ja julkisten rakennusten huolto ja kunnossapito on kaikkien velvollisuus. Jotta se olisi kaikille mahdollista, laajensi Raksystems KotiApp-sovelluksen jokaisen asujan käytettäväksi.

Sovellukseen voi nyt lisätä myös kodin lisäksi esimerkiksi vapaa-ajan- sekä sijoitusasunnon tiedot. Uudistettu käyttäjäystävällinen käyttöliittymä helpottaa arjen kiireiden keskellä sähköisen huoltokirjan käyttämistä. Sovellukseen lisätyt uudet tehtävät taas huomioivat entistä paremmin jokaisen asuntotyypin omistajan kodin tarpeet tehden sen mahdollisimman helpoksi käyttäjälle.

– ’Sovellus on otettu erinomaisesti vastaan ja sillä on jo nyt hurja määrä aktiivisia käyttäjiä. Suuren suosion vuoksi oli itsestäänselvyys laajentaa se myös muille asuntotyypeille sopivaksi’, kertoo Malmivaara innoissaan.

– ’Tahtotilanamme on ollut luoda tilanne, jossa kodin kunnon säilyminen ei ole enää asukkaiden taidoista kiinni, sillä jokainen pystyy aloittamaan säännölliset huoltotoimenpiteet KotiAppin ohjeiden avulla. Vastaanota haaste ja aloita uudenlainen elämäntyyli sinun ja ympäristösi terveyden ylläpitämiseksi’, Talotohtori Kaijomaa haastaa.

KotiApp

KotiApp-mobiilisovelluksen avulla kodin kunnossapito on helppoa, ohjattua ja säännöllistä. Sovellus räätälöi kodin huolto- ja kunnossapitotoimenpiteet kodille sopivaksi ja ohjaa toimenpiteiden toteuttamisessa. Kaikki kodin tärkeät tiedot ja dokumentit pysyvät tallessa sovelluksessa. Tehdyt huoltotoimenpiteet siirtyvät huoltokirjaan ja Kotikansioon tallentuu kaikki dokumentit kodin kuiteista sähkömiehen yhteystietoihin. Asiantuntija on myös jatkuvasti tavoitettavissa sovelluksen OmaInsinööri-palvelussa.

Marko Malmivaara
p. 0400 464 934