Yli sata vesivahinkoa joka päivä – Miten välttää epäonni?

Vesivahingot ovat yleisiä kotitalouksien ongelmia, sillä niitä tapahtuu vuosittain noin 37 000 eli yli sata vahinkoa joka vuorokausi. Lähes kaikilta vesivuodoilta voitaisiin välttyä asukkaiden huolellisuudella, mutta miksi näin ei kuitenkaan toimita?

Raksystemsin Inspections & Surveys -liiketoimintaa johtava Kim Malmivaara kertoo, että asukas voi itse helposti ennaltaehkäistä vesivuotoja. Tärkeintä on muistaa tarkkailla kodin kuntoa säännöllisesti ja korjauttaa viat nopeasti mutta ennen kaikkea tehdä korjauksia ja huoltotoimenpiteitä jo ennakoivasti. Usein kiire kuitenkin vie voiton eikä kotia muisteta huoltaa ennen kuin on liian myöhäistä.

”Vuonna 2018 vuotovahingoista maksettiin korvauksia kotimaisten vakuutusyhtiöiden toimesta 163 miljoonalla eurolla. Todellinen määrä on vieläkin suurempi, sillä laskelmissa ei ole huomioitu vakuutusyhtiöille ilmoittamattomia ja korvauksen ulkopuolelle jääneitä vahinkoja. Kukaan ei halua omaan kotiinsa vesivahinkoa, joka vie helposti perheen väliaikaismajoitukseen pitkäksikin ajaksi pois remontin alta”, Malmivaara toteaa.

Mistä vesivahingot johtuvat?

Vuotovahingon aiheuttaa tyypillisesti huollon puute, käyttöiän täyttyminen tai virheellinen asennus. Erityisesti vesipisteellisten tilojen, kuten kodinhoitohuone, keittiö sekä kylpyhuone, rakenteita tulee tarkkailla jatkuvasti.

Tiski- ja pesualtaan vesilukkojen tiivisteiden ja liitosten tiiviys sekä astian- ja pyykinpesukoneen letkun kunto tulee varmistaa. Vettä kuljettavien laitteiden ja järjestelmien käyttöikää tulee myös seurata tarkasti. Astianpesukone tulee uusia ainakin 15 vuoden välein ja putkisto tarkastuttaa ammattilaisella ennen 30 vuoden ikää.

Yleisimpiä vesivuodon lähteitä ovat Finanssialan Keskusliiton vuotovahinkoselvityksen mukaan putkistot. Lähes 40 % vuotovahingoista aiheutti selvityksen mukaan viemäriputkisto ja kylmä käyttövesiputkisto. Laitteista eniten vesivuotoja aiheutti astianpesukone, joka aiheutti vuotovahingoista 12,3 %.

Vuotovahinkojen varalle on kehitetty laitteita ja järjestelmiä, jotka havaitsevat vesivuotoja ja seuraavat kodin vedenkulutusta.

”Tiskialtaan alle asennettava etäseurantalaite on edullinen ja helppo keino esimerkiksi astianpesukoneen tai vaikka lämminvesivaraajan sekä pakastimen vuotojen seuraamiseen. Putkiston vuodot havaitaan kätevimmin vesimittaria seuraamalla aikoina, jolloin kodissa ei ole vedenkulutusta”, Malmivaara kertoo.

Raksystemsin asiakkailleen tarjoama vuotovahti hälyttää vesivuodosta suoraan matkapuhelimeen ja on helppo ottaa käyttöön.