Sanni Isosomppi on Raksystemsin markkinointi- ja viestintäjohtaja.

Markkinointia ja viestintää huippudraivilla ja antaumuksella luotsaava supernainen Sanni Isosomppi

Kun Sanni Isosomppi aloitti Raksystemsillä elokuussa 2010, oli organisaatio hyvin erilainen kuin nykyään. Raksystems oli osa Anticimex-konsernia ja työntekijöitä Suomessa oli parisataa. Yritys oli tuohon aikaan vahvasti kuntotarkastuksiin ja tuhoeläintorjuntaan erikoistunut. Mikä on saanut Sannin viihtymään Raksystemsillä jo pian 13 vuotta?

Ura raksilaisena alkoi vuonna 2010

Reipas työn tekeminen on ollut aina Sannille ominaista. Työuransa Sanni aloitti kotikunnassaan Forssassa jo 14-vuotiaana. Koulu- ja opiskeluajan hän työskenteli muun muassa Hesburgerilla ja Citymarketissa. Itsenäistymistä haettiin vielä lisää vaihto-opiskeluvuodelta Itävallasta.

Sanni valmistui filosofian maisteriksi Turun yliopistosta vuonna 2008. Valmistumisen jälkeen hän työskenteli muutaman vuoden, kunnes päätyi töihin Raksystemsin kuntotarkastus-osastolle vuonna 2010. Hänen työtehtäviinsä kuului osaston markkinointitehtävät kiinteistönvälittäjille ja kuluttajille.

2010-luvulla Raksystemsin kuluttaja- ja välittäjämarkkinoinnissa panostettiin erityisesti palveluiden tuotteistamiseen sekä asiakastilaisuuksiin. Lanseerattiin joulupuuro- ja simakiertueet, joiden aikana kierrettiin asiakkaiden luona ja mukana vietiin puuroa tai simaa sekä hyvää mieltä. Puurolautasen lomassa oli hyvä hetki turista niin asiaa kuin kysellä kuulumisiakin.

Samaan aikaan maksuttomia koulutuksia järjestettiin parhaimmillaan jopa 100 vuodessa. Siihen aikaan tilaisuudet olivat täysin läsnäolotilaisuuksia ja asiakkaat tulivat mielellään paikan päälle.

”Koronavuosien myötä tilaisuudet ovat painottuneet enemmän verkkoon, mutta asiakkaiden henkilökohtainen tapaaminen on yhä tänä päivänä tärkeä arvo Raksystemsin arjessa”, Sanni kertoo.

Raksystemsin uusi aika

Kun Raksystems erkani Anticimexistä vuonna 2014, alkoi aivan uusi kausi Raksystemsin tarinassa. Sannin mielestä siitä alkoi sekä yrityksen että hänen henkilökohtaisesti parhaat vuodet työelämässä, sillä oma työ lähti kehittymään huimasti. Meitä oli ketterä alle sadan työntekijän Raksystems-perhe, jonka kanssa lähdettiin rakentamaan tavallaan kaikki ihan alusta.

”Se oli mitä parhainta yhdessä tekemisen fiilistä”, Sanni kuvailee. Markkinointimateriaalia tai edes valokuvia ei ollut yhtäkään, kaikki luotiin alusta uudestaan. Samana vuonna asetimme tavoitteen, että 6.3.2015 järjestettäisiin Raksystems is back -bileet ja yrityksen myyntimateriaalien, kotisivujen ja visuaalisen ilmeen tulisi silloin olla valmiit.

Se oli sellaista tietyllä tavalla hullua aikaa, mutta samalla ihan parasta. Yhdessä tehtiin ja saavutettiin tavoitteet”, Sanni muistelee.

Vuonna 2015 järjestettäisiin Raksystems is back -juhlat.

”Mun veljet”

Ensimmäiset vuodet Sanni istui toimistolla saman käytävän varrella muun muassa Kim Malmivaaran, Matti Kaijomaan ja Jarno Jaakkolan kanssa. ”Siitä ajasta on jäänyt minulle sellainen ”mun veljet” -fiilis”, kuvailee Sanni lämpimästi. ”Jarno luki ja sparrasi sisältöjä. Siinä oppi itse todella paljon, kun lukijana oli tarkka ja asiansa tunteva henkilö, jolla on erittäin laaja näkemys”, Sanni lisää. Kuntotarkastuksesta ja kuluttajapalveluista Sanni oppi myös paljon jalkautumalla kiinteistönvälittäjien myymälöihin kuuntelemaan Kimin ja Matin vetämiä tilaisuuksia. Aina sai ja saa apua sekä tukea, kun vain rohkenee pyytää!

Vaikka aluksi tein markkinointia ja viestintää yksin, en koskaan ollut yksinäinen. Työkaverit raksilla olivat jo silloin kuin yhtä perhettä”, Sanni muistelee.

Tuohon aikaan ei Raksystemsillä ollut myyntitiimiä, kuten tänä päivänä. Yrityksemme palveluntarjonta oli paljon suppeampi, sillä siihen aikaan esimerkiksi suunnittelu oli hyvinkin pientä eikä vihreästä rakentamisesta vielä Raksystemsillä pahemmin puhuttu. Sannin työ oli paljon muuta, kuin pelkkää markkinointia ja viestintää, mutta toisaalta siinä oppi tuntemaan eri ihmisiä ja uusia taitoja.

Sannin työnkuva markkinointi- ja viestintäjohtajana

Tällä hetkellä Sanni toimii Raksystems Suomen markkinointi- ja viestintäjohtajana ja vastaa myös samoista toiminnoista Groupin tasolla. Aikaisemmin Sanni oli enemmän aktiivinen jokapäiväisessä tekemisessä, kirjoitti artikkeleita ja järjesti tapahtumia. Kun Raksystems on kasvanut ja sitä myöten myös markkinointi- ja viestintätiimi, Sanni on saanut keskittyä enemmän kokonaiskuvaan ja lähijohtamiseen.

Yrityskauppojen myötä hänen työkuvansa on keskittynyt myös osin integraatiotyöhön. Se sisältää muun muassa uuteen organisaatioon tutustumista sekä käytännön asioiden sopimista ja hoitamista, mutta vahvasti myös ihmissuhdetyötä. Tavoite on saada kaksi vahvaa brändiä ja kymmeniä tai jopa satoja ihmisiä mahdollisimman luontevasti työskentelemään yhdessä ja joissain tapauksissa myös sulautumaan toisiinsa samalla, kun työn ja arjen tulisi jatkua kuin ennenkin. Sanni kokee työn haastavana mutta erittäin palkitsevana.

Mitä Raksystemsin markkinointi- ja viestintätiimi tekee tänä päivänä?

Suomen markkinointi- ja viestintätiimissä on tällä hetkellä seitsemän henkilöä, joista yksi on parasta aikaa vanhempainvapaalla. Sannilla oli pitkään toive ja tavoite, että tiimi voisi kasvaa niin, että jokaisella liiketoiminnalla olisi oma vastuuviestijänsä. Nyt olemme vihdoin päässeet tähän tavoitteeseen. Tiimi hoitaa myös muun muassa asiakastapahtumat ja -koulutukset, kotisivut, mediasuhteet, sisäisen viestinnän, digitaaliset ja perinteiset markkinointimateriaalit, valo- ja videokuvauksen sekä yleisen visuaalisen ilmeen. Vaikka olemme Suomessa toimiva tiimi niin materiaalejamme käytetään paljon myös Group-tasolla.

 ”On upeaa, kuinka Raksystemsillä on haluttu panostaa esimerkiksi tukitoimintojen laatuun ja ammattitaitoon. Yrityksen sisäiset palvelut eivät ole itsestäänselvyys, mutta tykkään meillä siitä, miten tukitoiminnot nähdään voimavarana ja yhteistyö liiketoimintojen kanssa on kaikkia palveleva symbioosi”, Sanni kertoo.

Sanni pyrkii suoraviivaistamaan tiiminsä työtä ja tekemään sitä jatkuvasti enemmän automatisoiduksi ja ammattimaisemmaksi, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin kaikkia. Digiloikka on välillä hidasta mutta palkitsevaa.

Raksystemsin markkinointi ja viestintä kaipaa vahvistuksekseen markkinointi- ja viestintäkoordinaattoria.

Raksilaiset ovat minulle kuin perhe

Sanni kertoo, että parasta hänen työssään ovat haasteet. Sanni pitää myös työnkuvansa monipuolisuudesta, koska siihen kuuluu tekemistä niin laidasta laitaan. Hän pitää erityisesti siitä, kun saa konkreettisesti nähdä työnsä tuloksen. Se tuo mukavaa vaihtelua suunnittelutyön ja pidempien projektien keskelle.

Työskentely raksilaisten kanssa on se paras juttu. Tämä on vaan niin kuin perhe. En osaisi edes ajatella elämää ilman raksia”, Sanni toteaa.

”Sanni on aivan omaa luokkaansa. Entisenä partiolaisena voin sanoa, että Sanni olisi voittanut kaikki partiotaitokisat, johtanut ylivertaisesti ensin vartiotaan, sitten joukkuettaan ja lopulta koko lippukuntaa. Huolehtiva työmyyrä tekee kaikkensa koko lippukunnan eteen niin isolla sinisellä sydämellä, että itsekin välillä meinaa pakahtua. Ei raksia, ei menestystä – ilman Sannia”, Group CEO Marko Malmivaara

Tulevaisuuden unelmia

Kun Sannilta kysyy tulevaisuuden unelmista, hän vastaa heti työasioihin liittyvistä unelmistaan.

Lähitulevaisuudessa Sanni toivoisi, että mediatyöhön olisi mahdollista allokoida enemmän aikaa. Hän haluaisi myös vastata yhä paremmin jokaisen liiketoiminta-alueen tarpeisiin. Myös useita järjestelmähankkeita olisi tärkeää saada maaliin lyhyellä sekä pitkällä tähtäimellä. Lisäksi hän näkee suuria mahdollisuuksia vastuullisuusviestinnän monipuolistamisessa sisäisesti ja ulkoisesti sekä erityisesti henkilöstön sitouttamisessa yrityksen vastuullisuuden kehittämisessä.

”Lisäksi pyrin siihen, että meillä on hienoja kasvutarinoita, ei ainoastaan yrityksellä, mutta myös tiimissämme”, Sanni kertoo. Hänellä on itsellä aina ollut kova tahto ja draivi kehittyä ja oppia ja toivoo sitä myös halutessaan tiimiläisilleen.

Lopuksi Sanni haluaa kiittää toimitusjohtajaamme Marko Malmivaaraa.

Olen ikuisesti kiitollinen siitä, että olen saanut mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä ja olla mukana Raksystemsin kasvutarinassa”, hän lopettaa.

Jaa tämä

Jaa tämä: Facebook Jaa tämä: LinkedIn Jaa tämä: Twitter Jaa tämä: WhatsApp